7. õpiränne

Teema: Teaching in a 21st Century School (Portugal)
Aeg: 5.-10.02.2018
Õpetaja: Mari Tõnisson

Kursuse teemal Teaching in a 21st Century School viis läbi Portugali koolitusfirma 21Knowledge koolitaja José Miguel Sousa. Koolitusgrupp koosnes õpetajatest Poolast, Saksamaalt, Sloveeniast, Portugalist ja Eestist. Kuuepäevase koolituse eeltööna pidid osalejad täitma küsitluse, milles küsiti erinevate IKT võimaluste kasutamise kohta õppetöös. Lisaks tuli ette valmistuda kolmeks esinemiseks - enda tutvustamiseks läbi kaasa võetud eseme; riigi ja kooli tutvustamiseks ning tutvustada tänapäevase õpetamise võimalust kasutades kaht kaasa võetud eset. Kaasa oli võetud väga erinevaid esemeid - helkur, raamat, portugali keele vestlussõnastik, klaasist prisma, šokolaad, märkmik, nutipliiats, märkmepaberid.

Koolituse teoreetiline osa toimus Madeira pealinnas Funchal asuvas suures gümnaasiumis Escola Secundária Francisco Franco. Lisaks külastati mitut õppega seotud asutust.
Koolitusel käsitleti järgmisi teemasid:
- Tänapäeva õppija, õpetaja ja lapsevanem
- 21.saj kodaniku oskused - koostöö, kommunikatsioon, probleemilahendus, grupitöö
- Füüsilise ja vaimse õpikeskkonna muutuste vajadused
- Google Classroom
- Future Classroom Lab FCL (projekt, kuhu Eesti ei kuulu)
- Rahvusvaheline koostöö (Erasmus+ ja eTwinning)
- Roboootika koolis
- STEM ja STEAM (science, technology, engineering, art, mathematics)
- Erivajadusega laps koolis (kaasav õpe).

Escola Secundária Francisco Franco on hiiglaslik ühes hoones asuv 2400 õpilasega keskkool, mille õpilased ja õpetajad on väga uhked oma kooli üle. Koolipäevad on pikad - alustatakse 8.15, kell 13-15 on paus, kui kõik lähevad koju perega koos lõunat sööma, et naasta ja päev kestab kella 18-ni. Ka Madeira koolis antakse palju kodutöid ja õpilased on sageli üle koormatud. Koolis on palju erinevaid õppesuundi ja liskas ka klassid tagasihoidlike võimetega õpilastele, kelle tunnid on peamiselt praktilist laadi, eraldi õppevaraga ja aeglase tempoga.
Kuna kütteseadmed Madeiral hoonetes puuduvad, siis õpilased on tundides saabaste ja jopedega. Ruumid ja mööbel on kulunud, aga kõikjal valitseb täielik puhtus. Klassides on kriiditahvlid ja õpetajad kannavad soovi korral valgeid kitleid, et riided mitte kriidiga ära määrida. Arvuteid klassides praktiliselt näha ei olnud. Samas on koolil oma kunstigalerii, moodsa sisustusega laborid, mitu robootika ruumi ja hiiglaslik võimla. Silma jäi prügi sortimine igas ruumis.
Kooli juures töötab väga palju erinevaid ringe, mis mõeldud nii õpilastele, töötajatele kui pensioneerunud pedagoogidele.
Madeiral on küll ülikool, kuid suurem osa lahkub ülikooli mandrile ja kahjuks ei naase.
(Igal pildil on allkiri, mille nägemiseks hoia hiirt üks hetk pildil)

Külaskäik väikesesse mägedes asuvasse algkooli EB1/PE da Lombada oli hariv kogemus. Kool on eriline oma edumeelsuse poolest mitte ainult Madeiral, vaid ka Portugalis, kuna on 21. sajandi õpetamise eestvedaja ja praktiseerija. Kasutusel on nii ümberpööratud klassiruum, projektõpe kui robootika. Eriti sümpaatseks tegi külaskäigu see, et mitmel korral leidis õpetajate poolt rõhutamist, et IKT vahendid ei toimi ilma pedagoogikata ja oluline on leida IKT kasutamise tasakaal. Samas näidati, et robootikaga annab siduda peaaegu kõiki aineid loodusõpetusest matemaatikani.
Väga vahva oli näha, et mitmeid kalleid lahendusi on võimalik saavutada odavalt ja ise käsi külge pannes - robotite matid, tumbad, kastid, värvilised seinad.
Lisaks on kool aktiivne rahvusvahelistes projektides kaasalööja - neil on 5 toimivat Erasmus+ KA2 projekti ja hulgaliselt eTwinningu projekte. Nad on väga avatud kõikidele külalistele, mida neile jagub väga sageli. Kõik kooli töötajad ja lapsed on avatud ning valmis oma tegemisi näitama ja kogemusi jagama.


Madeiral puuduvad eriõppeasutused, sest toimib kaasav haridus. Erivajadustega laste jaoks on nn rehabilitatsioonikeskus Accessibility Division and Technical Assistance (DAAT) for Special Education, kus toimub lastele reha-plaanide koostamine, abivahendite laenutus nii peredele kui koolidele. Keskusest saab kool teatud ajaks tellida HEV lapse jaoks eripedagoogi või muu spetsialisti. Keskus tegeleb õppevara välja töötamise, avaldamise ja laenutamisega. Kogu tegevus on projektipõhine ja töötajateks on valdavalt osalise koormusega õpetajad.

Meie peamise koolitaja José osava juhtimise all sai meie väikesest koolitusgrupist üsna kiiresti hästi toimiv grupp, mis tegi kõike koos ja juba kursuse keskel sai selgeks, et meie koostöö hakkab jätkuma ka edaspidi. Viimasel päeval panime paika plaanid Erasmus+ KA2 projektiks.

Madeira on vulkaaniline saar Atlandi ookeanis, mis asustati portugaallaste poolt 1419. aastal. Suurepärase kliima tõttu kasvavad siin ka veebruaris kartulid, kapsad, petersell, avokaadod, banaanid, mangud, anonad jne. Saare elanikud on üllatavalt rahuliku loomuga ja väga sõbralikud.

Koolituse viimase päeva õhtul "sattusime kogemata" ka  Madeira aastaüritusele ehk karnevalile:

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar